sâmbătă, 27 aprilie 2013

Pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare

 De pe forum.
Buna ziua.Nu inteleg mai deloc cum sa gasesc cazul pronumelui posesiv(adj. pron. pos),asta mai ales din cauza faptului ca sunt,din cate stiu,anumite exceptii in privinta acestui pronume.
Ma refer la situatiile in care adjectivul pronominal posesiv nu se acorda cu substantivul.Nu stiu dupa ce regula se acorda sau nu cu substantivul.

Ex: Conform dorintei noastre...   //noastre= atr.adj ; adj pron. pos. in D

          DAR

      Conform dorintei alor nostri    //    alor nostri= atr. pronominal in G.

In plus,ar mai fi si situatia in care,inaintea pronumelui posesiv se afla o prepozitie de Genitiv.

Ex: Copacul dinaintea voastra...    //voastra= atribut adjectival in Ac
     Casa dinaintea alor nostri   //alor nostri= atribut pronominal in G


As dori,daca puteti,sa imi spuneti regula dupa care se aplica aceste lucruri, pentru ca neavand una dupa care sa ma ghidez, as alege mai degraba mecanic decat logic, iar asta nu ar duce intotdeauna la raspunsul corect.
Multumesc
1. Adjectivul pronominal posesiv / atribut se acordă întotdeauna cu substantivul determinat, atunci când între ele nu se interpune o prepoziţie.

Dorinţa noastră este legitimă.
"dorinţa" - caz N; "noastră" - caz N.

Au acţionat după dorinţa noastră.
"dorinţa" - caz Ac.; "noastră" - caz Ac.

Au acţionat conform dorinţei noastre.
"dorinţei" - caz D (cerut de prepoziţia "conform"); "noastre" - caz D.

În spatele dorinţei noastre se ascunde invidia.
"dorinţei" - caz G. (cerut de locuţiunea prepoziţională "în spatele");  "noastre" - caz G.

2. Adjectivul pronominal posesiv / atribut  NU se acordă cu substantivul  atunci când între ele se interpune o prepoziţie sau o locuţiune prepoziţională care, în construcţie cu un substantiv sau cu un substitut al acestuia, ar cere genitivul. În această situaţie, adjectivul posesiv are formă de Ac.

Copacul dinaintea noastră e înalt.

3. Pronumele posesiv nu pune probleme. El are acelaşi regim cazual ca substantivul, inclusiv atunci când se construieşte cu prepoziţii care cer cazuri specifice.

N. Ai noştri au plecat.
Ac. Mă întâlnesc cu ai noştri în oraş.
      Scrisoarea de la ai noştri m-a bucurat.
D. Le-am dat alor noştri flori.
    Am procedat aidoma alor noştri.
G. Intenţiile alor noştri au fost bune.
    A venit înaintea alor noştri.

marți, 23 aprilie 2013

Argumentare că un text este descriere subiectivă - planul compunerii

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare

Clasa a VII-a, manualul Humanitas
Ex. 1 / pag. 144
Ce tip de descriere (obiectivă sau subiectivă) apare în versurile date? Argumentaţi!

Nimica n-are ca pădurea mai multe farmece s-atragă
Un suflet ce iubește taina frunzișelor cu umbră dragă
Și nicăieri nu poți mai bine de lumea-ntreagă să te pierzi
Decât pe-ngustele potece sub bolțile cu frunze verzi.


Frumos e muntele ce-nalță spre ceruri fruntea lui semeață,
Frumos e câmpul ce se-ntinde ca și o mare de verdeață,
Frumoasă, marea liniștită sau cu talazul răzvrătit,
Însă nimica cu pădurea nu poate fi asemuit.(...)


Poetul dacă se așază la vreo răspânte cu fântână
Vorbește cu izvoru-albastru de-a codrului frumoasă zână. (...)

Ciobanul dacă se zărește printre desișul tău cel verde,
De rând de-ar fi la-nfățișare, înfățișarea lui și-o pierde. (...)


                             (Alexandru Macedonski - Pădurea)

Planul compuneriiCompunerea
Introducere               
  • afirmaţia care trebuie dovedită;
În versurile lui Macedonski apare descrierea...
Cuprins - argumentaţia
  • argumentul 1: scopul textului;
  • argumentul 2: conţinutul textului;
  • argumentul 3: limbajul textului;
(Este bine ca să faci mereu, în compunerea ta, deosebirea dintre descrierea subiectivă şi cea obiectivă.)
În primul rând, scopul textului nu este...
Al doilea argument că descrierea este subiectivă...
Al treilea argument că descrierea este subiectivă este...
Încheiere
  • concluzia - rezumatul cuprinsului
Aşadar, prin scopul urmărit, prin conţinut...

Poţi găsi o propunere de compunere pe site-ul meu cu compuneri, eseuri şi texte argumentative.

joi, 4 aprilie 2013

Semnificaţia unei figuri de stil

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare




Explică semnificaţia unei figuri de stil identificate în prima strofă.  
 


Stau în cerdacul tău… Noaptea-i senină.
Deasupra-mi crengi de arbori se întind,
Crengi mari în flori de umbră mă cuprind
Şi vântul mişcă arborii-n grădină.

Dar prin fereastra ta eu stau privind
Cum tu te uiţi cu ochii în lumină.
Ai obosit, cu mâna ta cea fină
În val de aur părul despletind.

L-ai aruncat pe umeri de ninsoare,
Desfaci visând pieptarul de la sân,
Încet te-ardici* şi sufli-n lumânare…

Deasupră-mi stele tremură prin ramuri,
În întuneric ochii mei rămân,
Ş-alături luna bate trist în geamuri.

(Mihai Eminescu, Stau în cerdacul tău…)

* a se ardica, vb. – a se ridica





Planul compunerii
Compunerea
I. Introducere
  • identificarea figurii de stil ;
  • punerea în context a figurii de stil ;
În prima strofă a poeziei, Eminescu foloseşte ...

Poezia vorbeşte despre ...
Prima strofă prezintă ...
II. Cuprins
  • explicarea semnificaţiei figurii de stil identificate ;
Această metaforă – în conexiune cu restul strofei - sugerează ...
III. Încheiere
  • concluzie – reluarea, cu alte cuvinte, a ideii din cuprins.
În concluzie, prin metafora „flori de umbră”, Eminescu ...
.................................................................................................................................
Textul integral poate fi găsit pe site-ul cu compuneri.

duminică, 24 februarie 2013

Rolul lui Titu Maiorescu... - pregătire pentru bacalaureat

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare



SUBIECTUL al III-lea                                                                                     (30 de puncte)

Redactează un eseu de 2 - 3 pagini (600-900 de cuvinte) despre rolul lui Titu Maiorescu în impunerea unei noi direcţii în literatura română din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Ilustrarea ideilor exprimate în eseu se va face prin referire la unul dintre studiile critice de referinţă: O cercetare critică asupra poeziei române de la 1867, În contra direcţiei de azi în cultura română, Comediile d-lui Caragiale, Eminescu şi poeziile lui.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− prezentarea contextului în care s-a manifestat activitatea lui Titu Maiorescu;
− evidenţierea a patru căi de manifestare a rolului lui Titu Maiorescu în impunerea unei noi direcţii în literatura română;
− ilustrarea a două direcţii cu idei desprinse dintr-unul din studiile lui Maiorescu;
− susţinerea unei opinii despre rolul lui Titu Maiorescu în impunerea unei noi direcţii în literatura română din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.

Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuaţia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; încadrarea în limitele de spaţiu
indicate – 1 punct).


În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte (două pagini) si să dezvolte subiectul propus.

Planul compunerii


Planul compunerii
Compunerea
I. Introducere
- contextul în care s-a desfăşurat activitatea lui T. Maiorescu
- Junimea: scurtă prezentare;
-         Titu Maiorescu: scurtă prezentare;
Societatea Junimea a luat fiinţă în ...

Junimea a desfăşurat o activitate intensă, urmărin...

În 1867, Junimea editează revista Convorbiri literare, ...

Titu Maiorescu (1840 – 1917) a fost ...
II. Cuprins

- evidenţierea a patru căi de manifestare a rolului lui Titu Maiorescu în impunerea unei noi direcţii în literatura română:
-         critica stării actuale în literatură şi cultură în general;
-         grija pentru cultivarea limbii române;
-         circumscrierea exactă a domeniului poeziei de valoare;
-         susţinerea tezei artă pentru artă.
 
- ilustrarea a două dintre căile de mai sus prin referire la textul În contra direcţiei de azi în cultura română:
-         critica stării actuale în literatură;
-         grija pentru cultivarea limbii române

Nemulţumit de starea generală a societăţii româneşti din deceniul şapte al secolului al XIX-lea, Maiorescu ...
Rolul său în impunerea unei noi direcţii în literatura română s-a manifestat pe mai multe căi.


În primul rând...



În al doilea rând...


În al treilea rând...




O altă idee importantă pentru rolul ...


Două dintre ideile promovate de Maiorescu se regăsesc şi în studiul din 1868 intitulat În contra direcţiei de astăzi în cultura română.


Prima dintre ele este ...


Cea de-a doua idee ...
III. Încheiere
-         opinie proprie argumentată
În concluzie, consider că ...
 
Studiul În contra direcţiei de astăzi în cultura română poate fi găsit, cu adnotări, aici.

sâmbătă, 2 februarie 2013

Ideologia promovată de „Dacia literară” aşa cum se reflectă într-o operă literară studiată - planul compunerii

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare




Planul compunerii
Compunerea
I. Introducere
  - contextul istoric
-         perioada paşoptistă: periodizare, evenimente importante, reprezentanţi;
-         anul apariţiei, fondatorul revistei;


Perioada paşoptistă (1830-1860) este scena unor evenimente decisive pentru soarta naţiunii noastre: ... Scriitorii importanţi ai epocii – Vasile ... – sunt şi oameni .... Aceeaşi idee naţională îi călăuzeşte şi ...
Aceste deziderate sunt exprimate programatic ...
Textul este considerat...
II. Cuprins
-         patru trăsături ale ideologiei literare promovate:
o       promovarea scrierilor originale ale scriitorilor români din toate regiunile;


o       obiectivitatea şi imparţialitatea criticii;


o       crearea unei limbi şi a unei literaturi unitare a tuturor românilor;


o       istoria naţională, natura patriei, obiceiurile româneşti, ca sursă de inspiraţie;
-         relaţia dintre ideologia revistei şi o operă literară studiată
o       identificarea acelor trăsături ale operei care corespund programului „Daciei literare”





În articolul său, Kogălniceanu începe prin ...




 
În ordinea apariţiei în articolul-manifest, a doua idee ...



Respingând ...




În sfârşit, ultima...



Unul dintre ei este Costache Negruzzi, care publică...

Nuvela pune...
III. Încheiere
-         opinie proprie argumentată


Părerea mea este că ...


O propunere de compunere puteţi găsi aici.